316320bcb2fe1480fc91ac2822b78d5e25e2d12e0cd77e211cd67f05f6e64b16

Vasili Chirtoca: Economiile mici pot supraviețui prin dezvoltarea unor companii naționale mari. P.1

„Businessul mare”- aceasta a fost tema recentei ediții a talk-showului „Без галстуков (Fără cravată)” cu Alexandr Stahurschii la postul TV4. Oaspetele emisiunii a fost Vasili Chirtoca, președintele companiei DAAC Hermes S.A. și președinte al Comitetului de conducere DAAC Hermes grup S.A. Propunem atenției cititorilor versiunea textuală a interviului.

– Pentru început, voi spune că în ultimul timp se vorbește foarte mult despre businessul mic. Dar despre cel mare, cred eu, – insuficient. Propun ca noi azi să completăm acest gol , căci și reprezentanții businessului mare-s oameni, și ei au problemele lor dureroase. Spuneți-mi, Vă rog, care este numărul angajaților holdingului DAAC Hermes?

– Noi nu am numărat, oscilează între u 2200 și 2400 de persoane.

– Din acest holding fac parte… Eu doar enumer așa cum este scris pe site, mai multe sfere, dintre care fiecare este parte a economiei: comerț, imobile, IT, producere, sectorul agrar. Un loc aparte – leasing. Există un business ce ține de ecologie. Propun să mergem pe puncte, pe compartimente. Primul sector al businessului Dvs., conform site-ului, este businessul auto. Dacă nu greșesc, la moment aveți reprezentate 11 mărci de automobile. Cum evaluați, la zi, comercializarea mașinilor noi în Moldova?

– Cu permisiunea Dvs., să ne abatem puțin de la întrebarea pusă. Pentru că ați spus foarte bine, că în businessul mare activează tot oameni. E bine spus, pentru că noi permanent cugetăm și vorbim despre asta. Businessul moldovenesc mare este, probabil, businessul occidental mediu. Deși compania noastră este una mare, cu o cifră anuală de afaceri de 150 – 160 milioane de euro cred, în raport cu companiile europene ea este una medie.

Dar în general noi soluționăm probleme mari în această țară, și desigur că businessului mare nu i se acordă destulă atenție. Subiectul dezvoltării înainte de toate a businessului mic și mijlociu a fost pus în discuție de cei, care cred că o țară ca Republica Moldova nu trebuie să dezvolte companii mari, nu trebuie să creeze niște holdinguri internaționale, cară să poată concura cu companiile mari. Nu e ceva întîmplător. Asta are loc și în țări mai mari. Acolo peste tot, vedeți doar, se dezvoltă afacerile mici, mijlocii și de alt fel. Desigur, este o parte importantă a economiei, căreia trebuie să i se acorde atenție.

Dar țările mari, statele mari, care înțeleg interesul propriei economii, dezvoltă companiile globale. Le ajută pe toate căile, le acordă sprijin financiar, politic, social, iar pentru economiile mici este și mai actual. O economie mică, care nu are o piața internă mare, poate supraviețui numai prin dezvoltarea companiilor exportatoare mari, care respectiv aduc profituri. Ele creează locuri de muncă pentru companiile mici și mijlocii, ele creează multe piețe de desfacere pentru mulți subantreprenori. De aceea eu cred că-i foarte important ca statul să acorde atenție în special companiilor mari, cu un potențial mare de substituire a importurilor și cu un potențial mare de export.

Revenind la întrebarea Dvs.. Anul trecut a fost bun pentru businessul auto. Automobilele se vindeau ca în cei mai buni ani. Este vorba despre anii 2008 și 2009, deși era perioada de criză… Criză era în lume, pe noi ne-a afectat spre finele a. 2009 .

Există anumite obstacole în dezvoltarea acestui business, ele au existat întotdeauna. Planurile companiei noastre prevăd construirea, peste un timp oarecare, centrelor auto în toate raioanele țării. Aceste planuri au deja 20 de ani. Foarte demult noi am cumpărat terenuri la Ungheni, Cahul, Orhei, Căușeni. La Cahul, la Soroca, la Bălți și în alte orașe avem cumpărate centre auto vechi. Practic, pentru toate aceste locuri noi am elaborat proiecte, însă nu le implementăm, deoarece în conștiința fiecărei guvernări noi există o mare turbulență în raport cu businessul auto.

Altă dată,în a. 2001, a fost luată decizia corectă de a introduce sistemul de accize, pentru a evita evaziunea fiscală la importul automobilelor, căci este vorba despre volume foarte mari, de fapt. Dacă în acest an se vor vinde 7 mii de automobile noi, atunci vechi se vor vinde 30 de mii. Vorbesc numai despre importuri. Deci, cifra de afaceri în acest business este foarte mare, de aceea la formarea legislației pentru dezvoltarea acestui business, da legislația trebuie formată în exclusivitate pentru a dezvolta afacerile și nu în scopuri fiscale, desigur că trebuie să ții cont de foarte mulți factori. Mai bine de 20 de ani în urmă de acești factori s-a ținut cont, și businessul auto s-a transformat, din unul neînțeles, într-un business bine structurat, interesant. Anume de aceea vedeți că la Chișinău există centre auto ale tuturor mărcilor, ele au fost construite chiar și în unele centre raionale, la Bălți spre exemplu. Eu sper că noi vom construi și în alte centre raionale, însă mereu există doritori de a schimba ceva. De ce nu poate fi introdusă TVA în țara noastră, care este separată de piața europeană?

– O clipă, să concretizăm. Vorbiți acum despre acele inițiative din partea Ministerului de finanțe, care deja există?

– Ei, nu este foarte clar din partea cui …

– Eu am în acest context o întrebare, care este foarte serioasă, a creat mult zgomot și polemică pe rețelele de socializare. Și „Логос-пресс” a scris despre aceasta. Spre exemplu, s-a scris recent că se preconizează schimbări importante cu referire la comercializarea automobilelor. Actuala guvernare în persoana Ministerului de finanțe a ieșit cu inițiativa ca impozitele la comercializarea automobilului să fie achitate în funcție de prețul lui, și nu de volumul motorului, ca în prezent. Din 1 ianuarie, 2025 cumpărătorii autoturismelor vor trebui să achite TVA pe principii generale. Azi, la introducerea în Moldova, TVA are cota zero. Justificarea Ministerului finanțelor este următoarea: în Moldova importul de automobile este impozitat altfel, nu ca în țările UE, conform unei metodologii învechite. Este argumentarea Ministerului de finanțe. Înțeleg că Dvs. n-o acceptați.

– Simțiți, nu-i așa? «Învechite», «ne-proaspete», «vechi» sau încă în cumva spun oamenii, care nu au argumente. Aduceți argumente concrete, despre ce este vorba. Noi putem aduce argumente concrete de ce nu trebuie să facem acest lucru. În anii 90 toate importurile erau supuse TVA , și bugetul primea foarte puțin din importurile de automobile.

– De ce?

– De ce? Pentru că în vamă valoarea acestor automobile era subestimată în fel și chip. În fel și chip! Azi există ASYCUDA (sistem computerizat de management vamal, care cuprinde majoritatea procedurilor de comerț extern – nota red.). Azi poate fi estimată valoarea acestui automobil. Dacă, de exemplu, el are 10 ani, se vor găsi experți care vor spune: „acest automobil costă 10 mii de euro „. Dacă are 5 ani, de exemplu, ei vor spune: „20 mii de euro”.

Dar există numeroase alte argumente. Spre exemplu, aducem un automobil după inundație. Iată certificatul. Deci, el costă 2000 de euro. Aducem un automobil care a fost avariat. Iată certificatul. Aducem un automobil de pe o altă piață, de la niște depozite. Iată certificatul că un Range Rover nou, spre exemplu, care costă la noi 100 mii de euro, aici costă 20 de mii de euro. Există foarte multe căi de a ocoli, a subestima valoarea în vamă, și mă tem că ele vor fi utilizate pe deplin.

Unde mai pui, că piața noastră de automobile este una total ne-europeană. Piața europeană este închisă, izolată, cel care vinde cu TVA primește rambursarea acestei TVA , și prețul este practic același pe întreaga piață. Toate țările au această legislație. Noi însă avem o piață cu totul aparte. Și dacă la noi automobilul va fi supus TVA plus menținerea accizelor, noi devenim absolut necompetitivi cu piața românească, spre exemplu. Acolo importatorul sau dealerul a primit automobilul. L-a primit cu TVA. Deci, este impozitată diferența dintre prețul de comercializare a lui și cel la care el a fost cumpărat. Alte impozite pentru acest automobil acolo nu există. Da la noi vine un automobil supus TVA, plus acciza, plus taxa de lux. 300 de mii, 400 de mii sau 500 de mii, nu există o cifră exactă, de moldoveni – cetățeni ai României merg acolo pentru a cumpăra un automobil.

În acest an noi, spre exemplu, am finalizat un proiect la Soroca și proiectul de reconstruire a centrului auto din Cahul. Implementarea lor înseamnă cca un milion de euro și cca 50 de locuri de muncă adăugător. Dar noi din start am lăsat la o parte implementarea acestor proiecte și așteptăm ce va fi mai departe. Nemaivorbind că am început proiectarea centrelor auto la Căușeni și Bălți. Avem acolo terenul pe care preconizam să mai construim un centru auto. Căci ele trebuie să existe în fiecare centru raional și între centrele raionale. Și nu doar noi, cu siguranță ceilalți au și ei asemenea planuri. Asta înseamnă locuri de muncă calificate. Este un business absolut curat, absolut transparent, bineînțeles în cazul importatorului oficial, care achită impozite mari. Iată la ce trebuie să cugetăm.

Cu regret, la noi politica fiscală o fac persoane total nepotrivite pentru aceasta. În politica fiscală nici într-un caz nu trebuie să fie implicați specialiștii în finanțe. De politica fiscală trebuie să se preocupe cel puțin economiștii, și cel mult – plus reprezentanții businessului și cei din sfera producerii. Adică, aceasta este prerogativa Ministerului economiei, și nu a celui de finanțe, căci specialistul în finanțe este o categorie deosebită cumva. Acești oameni zic: «aha, iată în acest an noi obținem de aici un miliard de lei. Dacă majorăm ceva, adăugăm ceva, vom obține un miliard și 200 de milioane. Da dacă peste un an vom mai adăuga ceva, vom obține un miliard și 500 de milioane». Și nu înțeleg deloc, că în rezultatul acestor reforme ei ar putea să nu obțină nici măcar un miliard. Pentru aceasta trebuie să ai o viziune mai largă a situației. Trebuie să înțelegi mai bine piața, mecanismele care formează baza de impozitare. Ministerul finanțelor nu are și nu va avea asta niciodată.

– Cer scuze că vă întrerup… Am citit în „Логос-пресс”un articol, în care scria că importatorii neoficiali, care aduc în țară peste 70% din automobilele de import, vor începe să reducă activ prețul automobilelor aduse. E o presupunere. Așa de mult,75% din import?

– Da, desigur, desigur.

– Dar Dvs. aveți un program prin care, de exemplu, omul care a cumpărat de la companie o mașină și vrea să cumpere alta, nouă sau de o clasă mai superioară, dacă nu greșesc, cumpărați de la el această mașină. Ea este supusă unei pregătiri speciale, după care, fiind deja exploatată,dar cu garanția parcursului și a tuturor parametrilor tehnici, este comercializată din nou în saloanele companiei. Adică, aveți și o cotă pe piața mașinilor cu parcurs.

– Cifrele pe care le-ați numit țin de import. În exclusivitate de import. Despre aceasta este vorba. Desigur, noi aducem în ordine aceste mașini, oferim și garanții pentru ele, și le vindem în centrele noastre auto. Mai avem și două platforme pe care vindem mașini cu parcurs, importate chiar de noi. Ne străduim să importăm mărcile noastre, cu istorie. Aceasta poate fi verificată. Noi aducem la condiție aceste automobile și le vindem cu garanție, dar nu în număr foarte mare.

Nu suntem un jucător important pe piața mașinilor second hand importate. Foarte des o fac persoanele fizice. Foarte des – o persoană fizică, care are în spate 50 de persoane fizice, un fel de beneficiar, dar le aduc, chipurile, alte persoane. Există persoane juridice care fac asta. Evident, această piață este destul de haotică. Deseori – neoficială. Netransparentă. În locul legiuitorilor, eu aș lua măsuri pentru a face ordine pe această piață, a o legaliza pe deplin, pentru ca astfel de pe această piață să se poată obține imediat mult mai mult ca din mitica TVA, pe care am certitudinea că statul nu o va primi. Dar statul se va ciocni de faptul, că nu vor mai exista stimulente pentru a dezvolta acest business.

– Mi se pare că ați sugerat ușor, că există persoane care, posibil nu fără motiv, au inițiat modificarea acestei norme.

– Posibil, posibil.

– Spuneați că este posibilă o subestimare a costului mașinii. Da, ea a fost avariată. Mașină e după inundație, și astfel…

– Există numeroase alte motive…

– Da. Și numeroase alte motive, din care un Lexus de doi ani, sau un Range Rover, devine un automobil mai că de clasă medie.

– Da, da. Eu presupun că e puțin probabil ca cineva acolo să fi „insistat”. Cred, că persoanele noi, venite să guverneze țara, să administreze sistemul de impozitare, pur și simplu nu au înțeles. Ele nu cunosc bine situația, dar nu știu că nu o cunosc bine. Este o mare problemă, căci dacă ar ști, ar încerca să se dumirească. Dar eu văd că încearcă să se dumirească și sper că totul va fi bine.
Noi mai avem o problemă în țara noastră… Suntem foarte precauți. Noi nu mergem, nu propunem altceva, nu ne revoltăm, deoarece deseori oamenii abia ajunși la putere, în special cei cu înclinații liberale, vorbesc mult despre «interese».

Spre exemplu, dacă cineva din mediul lor, un deputat sau un ministru, sau un secretar de stat, propune ceva în interesul businessului, el imediat poate fi acuzat că are interese, și asta practic în 100% dintre cazuri. Ei m-am ciocnit de acest lucru în Consiliul Municipal. Cineva se ridică și propune ceva bun, dar în loc de a se dumiri că aceste interese ale cuiva coincid deplin cu interesele societății, ale municipiului, ale oamenilor, imediat se spune: „el are interese, și celălalt are interese, și cel de-al treilea are interese „. Dacă pe mine acest lucru nu mă oprea, eu fiind deja o personalitate formată deplin, atunci toți politicienii curați se intimidează și iau decizia absolut corectă în situația lor: să tacă, să nu spună nimic, să nu se contrazică cu nimeni, ca să nu fie acuzați de interese…

– Vasilii Afanasievici, simt că vă doare, și îmi apare întrebarea logică. De exemplu, ați venit cu o inițiativă ce ține de faptul că aceste inovații cu TVA la automobile vor aduce, dimpotrivă, daune. Adică, va exista mai multă contrabandă, alte trucuri pentru a ocoli legea. Dvs. spuneți: „ei nu înțeleg”. Dar aveți o companie enormă, o experiență enormă. Ați adresat o inițiativă de a revizui aceste decizii ?

– Conducătorii businessului auto mi-au propus să ne ocupăm de acest lucru. Dar eu am dispus să nu facem asta, căci din punctul meu de vedere asta va aduce mai mult rău.

– De ce?

– Pentru că în cazul, în care beneficiarii acestui proces vin cu niște propuneri, guvernarea s-a deprins nici să nu examineze argumentele lor. Ea spune: „el are interese, nici nu vom examina „. Cu regret, noi încă nu am ajuns în situația să avem destui politicieni calificați ,pentru ca în orice propunere să fie văzute nu doar interesele cuiva, da ea să fie examinată în contextul intereselor întregii societăți, a întregii economii. Aceasta este problema-cheie, pentru ca țara să înceapă a se ridica din genunchi. Dezbaterea largă a tuturor problemelor, luarea în considerare a tuturor propunerilor, capacitatea de a înțelege dacă aceste propuneri corespund sau nu intereselor întregului stat. Și apoi implementarea acestor propuneri. Noi ne blocăm la stadiul „capacitatea de a înțelege”, deoarece toți cei care propun ceva, desigur, apriori au un interes. Dar asta nu trebuie să servească drept argument pentru ca propunerea să nu fie examinată. De aceea eu încă nu văd pregătirea nici a acestei guvernări, nici a precedentei…

– Dar această guvernare are deja peste doi ani, al treilea…

– Repet, eu nu văd ca această guvernare să fie gata, la fel cum nici precedentele nu erau gata să examineze propunerile businessului, din păcate. Poate, după acest interviu al meu se va schimba ceva…

– Eu cred că persoane din structurile puterii privesc această emisiune anume pentru că participați la ea Dvs., și poate că vor auzi ce spuneți, căci abordați probleme foarte actuale ale businessului. Dar spuneți-mi… Dacă nu greșesc, zilele trecute a avut loc un forum economic organizat de actuala guvernare, despre care vorbiți…

– Da? Pentru prima dată aud.

– Da. Despre acest forum multă lume a aflat, deoarece pe rețelele de socializare a fost plasat un video, care arăta că participanții la acest forum și-au parcat mașinile neregulamentar. În parcul de la Botanica, au intrat cu mașinile pe gazon , și cineva dintre activiștii civici a filmat totul. Și a explicat, că iată, au venit băieții la forum. Înțeleg că Dvs. nu ați fost invitat ?

– Nu, nu am fost invitat.

– Și atunci ultima întrebare, vă amintiți de vre-un business-forum în această țară, la care să se fi discutat problemele despre care spuneți Dvs.?

– Cu trei ani în urmă mi-a propus președintele de atunci Igor Nicolaevici Dodon, mai exact nu el, da cineva din aparatul lui, probabil. Pare-mi-se, Ion Chicu pe atunci era șeful…

– Primul ministru?

– Viitorul.

– Viitorul. Pe atunci el era șeful Ministerului de finanțe?

– Nu, el a activat o vreme în aparatul președintelui, a fost consilierul acestuia. El mi-a propus să conduc secțiunea business-forului, care examina sistemul de finanțare din țară. Adică, sistemul bancar de creditare. În grupul meu era Alexandr Muravschii și Leonid Talmaci, bancheri, etc. Am muncit atunci foarte mult, am discutat foarte mult, chiar ne-am și certat foarte mult. Nu am elaborat o decizie comună, totuși eu am prezentat un raport la acel forum de afaceri. Și îl țin minte. După aceasta, cu regret, nu-mi mai amintesc de business-forumuri, noi nu am mai fost invitați nicăieri.

– Vreau să încheiem tema automobilelor. Ziceți că ei nu înțeleg ce fac. Că aceasta va dăuna afacerilor. Să zicem, că acum ne privește spectatorul mediu. Îi puteți spune în cifre – să zicem, o mașină Skoda, de exemplu. Adică, de clasa medie, care azi costă în jur de 7-8-10 mii de euro. Ce sumă va achita omul pentru acest automobil, dacă legea dată va intra în vigoare?

– O persoană fizică va achita adăugător 20%. 20 de procente, deoarece nouă nimeni nu ni le restituie. Ce-i drept, se pare că în această concepție se menționează, că accizele se vor reduce treptat, în funcție de volumul motorului. Dar eu nu înțeleg rostul. Asta ar avea sens dacă intrăm în UE. Imediat, ne pomenim în același sistem fiscal…

– Ne pregătim din timp, deci?

– Nu are rost. Asemenea argumente, – nu vreau să vă ofensez, căci înțeleg că o spuneți cu ironie,- aparțin demagogiei. Avem nevoie de lucruri concrete. Dacă trebuie să luați din businessul auto mai multe impozite, majorați această acciză, dacă credeți că e necesar să o faceți. Dar eu cred că nici asta nu trebuie de făcut, businessul auto trebuie să aibă posibilitatea de a se dezvolta. Oamenii peste tot în țară trebuie să beneficieze de servicii de calitate, oamenii trebuie să aibă posibilitatea să obțină o muncă calificată. În compania noastră, totul este perfect legal în businessul auto. Absolut deschis, eu cred că salariul mediu acolo este de cel puțin 20-25 mii de lei. Ce este rău pentru stat? Impozite foarte mari vin în Fondul social, Fondul de pensii. Avem persoane care primesc și mai mult.

(va urma)

Leave a Reply