Chirtoca_CMC_01

În studiul BERD nu se menționează despre împărțirea banilor

La Chicago, orașul a încasat imediat pentru parcări 1,2 miliarde de dolari, iar Chișinăului i se propune să cedeze 90% din venituri.

Astăzi, consilierii municipali au revenit la problema scandaloasă despre parcările cu plată. Direcția generală transport public și căi de comunicație a capitalei a propus aprobarea Regulamentului cu privire la funcționarea parcărilor auto cu plată în municipiul Chișinău.

Amintim că, la 10 decembrie anul trecut, CMC urma să examineze proiectul contractului de parteneriat public-privat cu o firmă austriacă pentru amenajarea la Chișinău a parcărilor cu plată, dar atunci primarul general, Dorin Chirtoacă, a retras proiectul. După cum s-a dovedit, acest contract a fost deja încheiat la 3 decembrie 2015.

În februarie consilierii din fracțiunea comuniștilor și a celor fără de partid au propus modificarea acestui contract, ca să fie respectate interesele orașului, deoarece în joc era 1 miliarde de euro , 90% dintre care se propune să fie acordate companiei străine, iar 10% să fie lăsate bugetului orașului. Totodată, operatorul doar gestionează parcările, iar toate cheltuielile urmează să le suporte Primăria.

În regulamentul propus spre aprobare se conțin din nou aceleași pasaje despre dreptul operatorului de a amenda proprietarii de automobile și de a bloca roțile automobilelor, ceea ce este prerogativa poliției etc. Consilierii au atras atenția reprezentantului Direcției transport asupra faptului că Regulamentul contravine legislației în vigoare a Moldovei. Este o absurditate să aprobi un astfel de document.

„Desigur, este necesar să se facă ordine în problema parcărilor, dar aceasta este o problemă complexă, consideră Vasili Chirtoca, conducătorul fracțiunii comuniștilor și celor fără de partid. – Dacă le oferim oamenilor posibilitatea să intre în oraș, toate trebuie organizate bine, ca ei să poată lăsa mașinile în siguranță. Trebuie să existe așa-numitele parcări intermediare, subterane. În proiectul regulamentului privind parcările trebuie modificate 10-20% dintre prevederile principale. El trebuie elaborat nu pentru operator, ci în principiu, unde trebuie indicat cine poate fi operator. Și pentru cetățenii noștri trebuie propuse măsuri mai atenuate de influență decît blocarea roților. În studiul consultanților BERD nu se menționează nimic despre faptul că orașul trebuie să beneficieze doar de 10% din venituri. Propun să se înapoieze proiectul spre reexaminare și să se soluționeze problema în complex”.

Victor Lutenco, consilier din PPEM, a menționat că în UE nu se practică ca mai întîi să fie semnat contractul cu operatorul, iar apoi se fie aprobat regulamentul acestuia. Așa ceva nu există nici în practica altor țări. El a citat, de asemenea, exemplul orașului Chicago, unde s-a decis crearea a 36 de mii de locuri de parcare pe parcursul a 75 de ani (la Chișinău – 20 de mii în 25 de ani).

„La Chicago, Primăria primește de pe urma parcărilor 20 mil. dolari pe an la prețul de 0,5 dolari pe oră sau 10 lei – cum se propune la noi, adică se poate face o paralelă. Însă, conform condițiilor contractului de la Chicago, bugetul orașului a primit imediat după semnarea lui 1,2 mld. dolari. Am o simplă întrebare – unde este miliardul nostru?”, a întrebat consilierul municipal.

Leave a Reply